İSLAM SANAT ESTETİĞİ ARA FİNAL ÖZET

İSLAM SANAT VE ESTETİĞİ SON TEKRAR DERSİ NOTLARI
İlk önce hocamız soruların aynı vizedeki tarzda bizi sevindirecek şekilde yoruma dayalı olduğunu söyledi. Eserlerin inşa tarihleri yok, mimarların isimleri yok. Hocamız, sorularda bilgi verilir, bu bilgiler aşağıdakilerden hangisine aittir diye sorulur dedi. Özellikle aşağıda ismi geçen camilerin Öne çıkan Özellikleri ve kültürleri bilinecek. Sorular Osmanlı dönemi ağırlıklı olmayacak(hatta sorulmadı gib bişey dedi)
bu notumuzda İlk önce hocanın derste anlattığı notları yazıp, sonra madde madde önemli dediği kısımları kısaca açıkladık
          İSLAM SANAT VE ESTETİĞİ SON TEKRAR DERSİNDE HOCANIN AÇIKLADIĞI NOTLARI

  • Beylikler dönemi, Osmanlı sanat ve mimarisinin hazırlayıcısıdır. Yapı taşları ve yenilikler bu dönem ortaya çıkmış sonra gelişmiştir
  • Emevilerin en büyük özelliği iç-dış süslemeleridir. Cam mozaik süsleme önemlidir. Motifleri tabiatçı, realist, natüralisttir.
    Kubbetus Sahradaki süslemelere önemvermişlerdir. Uslüplaştırma soyutlaştırma yoktur. Tabiatta olduğu gibi yapılmıştır
  • Emevi dönemindeki sanatlarda Bizans,Helenistik,Roma etkileri vardır. Ustalar zımni’dir
  • Abbasi döneminde Sasani ve türk etkisi vardır
  • Emevilerde saraylar yapılmış, halifelere ait özel saraylar yapılmış (Kusayrı Amra-plan-mimari öenmli değil)
  • Şam Ümeyye Cami çift katlı kemerleri önemli, cam mozaik süsleme önemli, konuları cennet motifini anlatması önemli
  • Anadoluda Diyarbakır ulu camii de emevi etkisi var
  • Emeviler,yuvarlak at nalı kemer kullanmış, sivri kemer yok
  • Abbasiler emevilerden çok farklı. Emeviler tamamen taş kullanırken, Abbasiler tuğla, kerpiç kullanmış. En önemli camileri; SAMERRA ULU CAMİ, FUSTAT, EBU DÜLEF. Bu dönemde süslemeler ve motifler soyutlaşmış, uslüplaşmış, mesela açılmış gül, rozete dönüşmüş, geometrik şekiller ortaya çıkmış. HELEZONİK MİNARE VAR (bu bilgi çok önemli)
  • Abbasi en büyük CAMİİ SAMERRA ULU CAMİİ
  • Emevi en büyük camii KURTUBA ULU CAMİİ
  • Gazneliler, MERKEZİ PLAN ŞEMASI MİHRAP ÖNÜ KUBBELİ CAMİİ yapılmış.
    LEŞKERİ-BAZAR ULU CAMİ SARAYI ÖENMLİDİR
    (hocanınkine ek not:Avlunun dort yaninda bulunan 4 eyvanlar,taht salonu resimleriyle LESKERI BAZAR SARAYI,mihrab onu 2 sahin genisligindeki kubbesi ARTUKLULAR vasitasiylaAnadoluda MARDIN<SIRT<SILVAN a kadar ulasmis.Uygur resminin etkisi gorulur. ikinci MESUT ve BEHRAM SAHin 8 kollu yildiz seklindeki minareleri vardır)
  • Karahanlılarda ilk defa MERKEZİ PLANLAŞMASI ortaya çıkmış, önce kerpiç sonra tuğla sonra tuğla ve kerpiç kullanılmış, sonra gelişerek tamamen tuğla kullanılmış. Minareleri silindirik yapıdadır(aşağıdan yukarıya doğru daralır). Tuğla minarelerde yuvarlak süsleme kuşaklar vardır. Tuğla, hem yapı,hem süsleme malzemesi olarak kullanılmıştır. TAÇ KAPIYI İSLAM MİMARİSİNDE İLK KULLANAN KARAHANLILARDIR. 4 eyvanlı plan şeması medreselerde kullanılmaya başlamış, geliştirip yaygınlaştıran Selçuklulardır.
  • Saraylarını en fakir malzeme olan kerpiçten yaptıkları için Selçuklu saraylarından hiçbiri günümüze kadar gelmemiştir. Selçuklular, sarayda en fakir, ama kervansaray ve camiide en pahalı malzemeleri kullanmışlardır
  • Büyük Selçuklu döneminde orta asyadaki evler 4 eyvanlı plan şemasının menşei olarak gösterilir. Avlulu 4 eyvanlı plan şemasını medrese, kervansaray, camii,ev heryerde kullanıp yaygınlık kazandırmışlardır. Yapılarını tuğladan yapmış ve tuğlayı süslemelerindede kullanmışlardır. Kubbeye geçişte köşeleri yonca yaprağı şeklinde yapmışlardır. MUKANNASLARIN İSLAM MİMARİSİNE KAZANMASINDA ZEMİN HAZIRLAMIŞLARDIR.

          İSLAM SANAT VE ESTETİĞİ SON TEKRAR DERSİNDE HOCANIN BİLİN DEDİĞİ MADDELER (açıklamaları bize ait)

  • Mescidi nebeviyeye çalışın
    Kible Kudüsken; ortadaki üstü açık geniş bir avlunun kuzey duvarı boyunca kapalı kısım yapılmıştı.bu kısım (zulla)cift sıralı hurma agacinin govdeleri uzerine oturan hurma dal ve yapraklarinin toprakla kaplanmasi ile elde edilmistir.guney duvari boyunca ayni malzemeden bir revak veya golgelik bulunmaktaydi.avlunun ortasinda kuyu,dogusunda peygamber hücreleri yer aliyordu bu odalar ilk basta 2 taneydi sonra 9 a çıktı. Mihrap ve minare yoktu. Kible mekke olunca guneyde ki babusselam iptal edilerek kuzeyde ayni isimle acildi.tavan insan eli degecek kadar basık,taban kum döşeliydi,kursi yi Bakum adinda bir köle ılgın agacindan yapti bu ilk minber üç basamakliydi.. efendimizin avlu daki itikafa çekildigi çadirin adi kubbetut Türk i …. hz osman ve hz ömer zamanında genisletildi,Emeviler zamaninda tamamen yiktirilarak yenisi yaptiridi
  • Şam ümeyye camii
    Bazilika plani,
    transepti,3tarafı revakla çevrili avlu tamamen kesme, kendisinden sonraki eserlere etkilemistir. Bunlar;halep ulu camii,harran ulu camii,Diyarbakır ulu camii,kurtuba ulu camii,mescidi aksa.
    Kare minaresi(Diyarbakir c.de gorulur),cift katli kemerleri,tastan yapilmasi,cam- mozaik ve tabiat konulu suslemeri,bir ayak bir sutun sistemi,avlusundaki KUBBETUL-HAZIRESI(beytul mal olarak kullanilan).Sivri ve atnalı krmerler vardr Realizm ve helenistik üslüp
  • Fustat Tolunoğlu camii
    Helezonik minaresi,mihrab onu bir kubbeli.Ayaklara acilmis mihraplari5 tanedir,bunlar ya tamirleri yapan kisilerin hatirasi,ya oraya hakim olanlarin nişanesi yada fikhi sebebledir.Anadoluda da ayaklara acilan mihraplar Erzurum ulu cami, kale camii de vardir.Tugladan yapilmistir,alci susleri onemlidir.Sivri kemerleriyle Samerradan daha basarilidir.Helezonik minarenin son ornegidir. Kare planlıdr Kemerler sivri dam düzdür Tezyinatyla meşhurdur

 

  • Samerra Ulu camii
    MUTEVEKKİLİYE
    camii(bu caminin diğer adı) tugladan yapilmistir,kemersiz, duz damli,helezonik minareli,alci suslemeleri,16 kapildir.Sam ümeyye camisini golgede birakmak icin yapilmistir.
    En büyük özellği asırlar boyunca islam mimarisinin en geniş mabedi olması 25 sahasından meydana gelmektedir
    SAMERRA C,EBU DULEFC,KURTUBA C orta cagin en buyuk camileridir. (sek)

 

  • Bunlar,Cuma namazi bir yerde kilindigi icin ve muhtesem eser yapmak dusuncesiyle buyuk yaplmistir.
    HELEZONIK MINARE ilhamini Mezopotamyadaki ZIGURRATLARDAN almistir.
    HELEZONIK MINARE (malviye tipinde olması)=EBU DULEF C VE FUSTAD TOLUNODLU SAMERRA C. DE DE VARDİR. (torunoğlu ahmed samerraya cıkacam dıye telef oldu)
  • Kurtuba Ulu Camii
    Surekli genişletilmiştir(genişletilme sebebi cuma namazının tek merkezde kılınacagi fıkhi anlayış), tamamen tastandir,MİNARESİ KARE SEKLİNDE OLUP (sam umeyye tekraridir) iki ayri yoldan cikilir bunun benzeri DIYARBAKIR ULU C,de vardir.Iki katli kemerleri ilede Sam Umeyyeden ilham alinmistir.HAREKETLİ AHSAP MINBERI (kurtlar yıye yıye hareketlenmiş )ONEMLİDİR benzeri Gaziantepte vardir,mihrab onu 3 kubbelidir.ENDULUS SANATİNİN LABORATUVARİDİR. (laboratuarda kurtları ıncelıyorlardı)
    3 katlı Kemerleri, mihrabı ve üç kubbesi çok önemli Başka önemli özelliği kubbelerin kaburgalarıdır (kurtlar 3 kata kadar çıktı  kaburgamıza kadar iişledi)
  • Mescid i Aksa
    Bizans kilisesin yerine yapilmis,bazilika planlidir.
  • Kayrevan cami
    ISLAMİN EN ESKİ MİMBERİ, MİNARESİ,MİHRABİ BU CAMİDEDİR
    . (kan revan içerisinde )
  • Kusayrı Amra Sarayı
    emevılere aıttır Colde yapilmistir,Kabul salonu ve hamamdan olusur,Sivri kemerleri,Fresk tarzi resimleri,din dışı resimleriyle islam sanatinda ayrı bir yeri vardir. Hamam da SİCAKLİK BÖLÜMÜNÜN KUBBESİ GÖKYÜZÜNÜN YUVARLAK OLDUGUNU GÖSTERECEK SEKİLDE RESMEDİLMİŞ O bakimdan ilk olma özelliğini taşıyor.Resimlerde HELENISTIK-SASANI etki vardir.
    Geç Helenistik uslupla yapılmştr(hoca önemli dedi) Camide canlı varlıklara yer vermemişlerdir
  • Kubbetüs Sahra
    ISLAMİN EN ESKİ ESERİDİR
    ,kubbe kemerindeki yazısı da en eski yazıdır. HACER-I MUALLAK TASI(peygamberimizin üstüne basip israa da yukseldigi ve hz ibrahimin oglu ismaili üzerinde kurban etmeye calistigi mübarek taş) Suslemelerinde HELENİSTİK ETKİ VE SASANİ ETKİSİ VARDİR.Santa kostanza kilisesi planını hatırlatır.Sekizgen planlıdır,Tastan yapilmistir.
    Sivri kemer ve taştan kemerler vardır Günümüze kadar gelen sağlam en eski eserdir Cam mozaik mermer kaplama yapılmıştır Boşluk korkusu olması önemli(Boşluk korkusu çok süsleme yapmaları boş yer bırakmak istememeleri,aşırı tezyinatlı demek)
  • İslam sanatını gelişmesine etki eden 5 faktörler nelerdir
    İSLM DİNİN KENDİ BUNYESİNDEN DOGAN FAKTÖRLER; Kelami (Allah tekakkisi sanata yansimis), fikhi(namaz in bes vakit cemaatle kilinması camii yapimina etki etmiş) ve tasavvufi(tekke mimarisini etkilemiş) faktörler
    2.KOMSU VE ESKİ KÜLTÜRLERLE TEMAS
    3.IKLİM VE MALZEME DURUMU
    4.TECRÜBE VE TEKNOLOJİ K GELİSME
    5.MİLLİ MAHALLİ VE SAHSİ ESTETİK ANLAYİSLAR
  • Erken dönem İslam sanat tarihi eserleri
    Dönemi : mescidi nebevi
    Dört halife devri : Basra cami hz omer zamaninda vali utbe bin gazyan tarafindan yaptirildi (kufeye fosfat bastı )
    Misirda ki ilk mescit: fustat amr mescidi , Amr bin as yaptirdi
    Birde kufe camiinin sadece adi geciyo (Erken dönem ererleri : Kufeye fosfat bassıyorlar)
    Emevi devri:Sam umeyye cami,Kudus kubbetussahra,Kusayri amra,Mescidi aksa ve kayrevan cami.Emevi saraylari,mısatta,kasru`l-hayrul garbı,kasru`l hayrul sarkı,hırbetul-mefcer,kasru`t tuba,kasru`l harana
    Endülüs emeviler devri : Kurtuba ulu camii
    Abbasi devri: Samerra ulu Cami , sarayları:Uhaydır,Cecsakul hakani,Balkuvra,kasrulask saraylari (hayırdır cevizci hakan balkonda kasrıaskımı yapıyorsun)
    Tolunogullari devri: Fustat tolunoglu ahmet camii
    Karahanlılar devri: hazara camii,talhatan baba camii ,mezar-ı sır kebır turbesı,Tim Arap Ata ve Özkent turbeleri, tamgac han medresesi.(ılk medrese) damgalıyor
  • Emevi dönemi sanat ve mimari özellikleri bilinecek nelerdir, nasıl biliriz hangi döneme ait olduğunu
    Cami ebatı büyük (abbasi kadar değil ama ) Taş kullanılmış, Kemerler at nalı ve yuvarlak dilimli, çatıları Kubbe şeklinde, Minareler kare Helinistik ve bizans tesirleri var Süslemeler daha çok iç bir dış cephe, Tabiatçı karakter İnsan figürü ve erotik sahneler vardır, Fresk ve cam mozaği kullanılmış ( bu önemli )
  • Abbasi dönemi sanat ve mimari özellikleri bilinecek nelerdir, nasıl biliriz hangi döneme ait olduğunu
    Camilerin ebatı daha büyük (emeviyye göre) Kerpiç ve tuğla kullanılmış, Kemerler sivri bazende hiç kullanılmamış,Çatı düz dam,Minare helozonik-malviya,Süsleme daha çok iç kısmlar da Tezyinat:nebati şekiller usluplaştırılmış geometrik ve hayali motifler kullanılmış Emeviyye göre nadiren insan figürü kullanılmış. Süsleme alçı üzerine az oranda çini – cam mozaği kullanılmış. Laleyi hatırlatan başlıklar var sütunlarda, İlk türbeyi (KUBBETÜS SULEYBİYEYİ ) abbasiler yapmştr. (8gen yapılıdır) süslemelerde soyutlaşma başlamş tabiatçı anlayş yerini üslüplaşmaya bırakmştr
  • Beylikler dönemi özellikleri bilinecek, çok önemli
    TOPLU GENİS MEKAN,
  • SON CEMAAT YER,
  • REVAKLİ AVLU,
  • MERMER KAPLAMANİN KULLANİLMASİ,
  • BİNADA TOPLU AHENGİN SAGLANMASİ,
  • ACİK VE KAPALİ KİSİMLAR ARASİ AHENGİN SAGLANMASİ,
  • TAC KAPİLARİN SADELEŞMESİ

 

  • Osmanlı dönemi özellikleri bilinecek
    Beylikler Döneminde, ters T tipi, Bursa tipi, veya zaviyeli camiler denilen olanlar oluşturulmuş. Bütün bir mekanın tek bir kubbeyle örtülmeye çalışıldığı ilk dönemdir. Bursa orhan bey camii, Bursa yeşil cami, Bursa ulu cami, Edirne üç şerefeli camiii, Edirne eski cami bu döneme aittir bursa camılerı
    -Klasik Osmanlı mimarisinde, kurşun kaplamalı kubbe, tezyinat ve parçaların estetiğinden ziyade sağlamlık, kullanışlılık ve bütüncül estetiğe önem verilmiştir. Minarelere önem verilmiştir. Yapı incelmiş, şerefe sayısı kurallara bağlanmıştır. Duvarlar genellikle sade yapılmış süslemeler pencere alınlıkları, kubbe göbekleri ve eteklerinde kullanılmış.Eski fatih cami ,İstanbul beyazıt cami, Üsküdar Mihrimalı sult.cami, İst.süleymaniye cami, Edirne selemiyye cami, İst.sultanahmet cami, ist Şehzade camii bu döneme aittir
    -Barok devrinde, Lale devri etkisiyle Fransız bahçelerinin taklidiyle başlandı, duvarlar daha önce görülmemiş manzara resimleriyle süslendi. İst.Nuru osmaniye cami bu döneme aittir.(BAROK = NURI OSMANIYE)
    Ampir uslüp, tanzimat uslubu olarak anılır, eski yunan tarzına benzer
    -Karma uslup, klasik Osmanlı motifleri yanında gotik pencereler bir aradadır. Aksaray valide sultan camii bu döneme aittir
    -Milli uslup,Selçuklu kökenli bitkisel motiflerin klasik devir Osmanlı zevki ile tatbik edilmesi
    -Osmanlı eserlerinde, medrese mimarisi haşmet ve tezyinat açısından Selçukluların gerisindedir. Türbeler daha zariftir. Kervansaraylar genelde açık avlulu, tezyinattan yoksundur. ‘’Şehir hanları’’ Osmanlı döneminde gelişmiştir. Camiler kadar başarılı olan bir diğer eserleri ise ‘’su kemerleri’’dir
  • Selçuklu İsa Bey Camii
    Aydinogullarinin en önemli eseri, kareye yakin dikdörtgen planli,revakli avlu ve mihrap minberindeki sahin iki kubbeyle örtülü. Cepheleri iki katli pencere ile hareketlenmis. üçlü girisiyle şam umeyye, kibleye paralel iki sahını vu bunlari kesen mirap minberindeki baska sahiniyla sam umeyye ve Diyarbakır ulu camiine baglanan özellikleri bakımından önemlidir. Bati cephesiyle Bursa Edirne ve istanbul daki ilk büyük camiilerin cephe mimarisinin öncüsü durumundadir
  • Manisa Ulu Camii
    Ishak Çelebi kuliyesinin önemli bir parcasidir
    .kareye yakin dikdörtgen planli, mihrap önu kubbesinin gelismesi bakimindan Artuklularin Silvan ve kKiziltepe ulu camiine baglanir,sekizgen şema uzerine oturan merkezi kubbesi ile toplu geniş mekan olusturmasi yolunda Bati Anadolu da görülen yeni bir gelismedir.tas tugla,çini mozaik,ahsap ve kalem isi olmak uzere bes tür süsleme görülmektedir.
    Manisa ulu camii su ozellikleri bakimindan önemli dir:
    1) mihrap önu kubbesi
    2)beylikler doneminde gelişmiş bir Külliye örneğidir

    3)ortasi sadirvanli revakli avlu duzeni itibariyle Beylikler doneminde ilk uygulan yapi olmasi bakımından önemli
    4)avlu ile harimin yaklaik ayni büyüklükte olmasi ve birbirine kaynastirilmasi onemli bir gelişmedir
    5)yan kapılarının olmasi da önemli bir yeniliktir
  • Bursa Ulu Camii
    Dikey uzanan 5 sahından oluşmaktadır, 20Kubbesi vardır, Üç kapısı vardır (Burası önemli kapı doğu batı ve kuzey olmak üzere üç tane iki kapısı sade, sadece kuzey kapısı süslü mermer kaplı ve tezyinatlı) Haremin dışında şadırvan vardır(önemli) İki yollu minaresi vardır, mihrap ve mimberi önemli (bunlar osmanlıya geçiş eseri) Serbest ayaklar kullanılmış (önemli) Minberinin ustası manisa ulu cami minberinide yapmıştır Cepheler şathi kemerlerle açılmştr
  • Bursa Yeşil Camii
    Bursa Yıldırım camiine benzer.prizmatik ucgenler uzerine arka arkaya iki kubbe,yanlarda yivli kubbeli birer eyvan,köşelerde giris tarafında çapraz tonozlu,mihrap tarafinda yivli kubbeli birer oda vardir.ZAVİYELİ VEYA TERS TE TİPİ OLARAK BİLİNEN CAMİİLERİN GELISMIS BİR ÖRNEĞİDİR. Adini ve Şöhretin i çini kaplamalarından alır. Orta mekanda fiskiyeli sadirvan,cinilerle tezyinatli Hünkar mahfili,cinili mihrap i,kalem işi tezyinati,kuzey cephesindeki mermer tezyinatli portaliyle önemlidir.
  • Yapı türlerine (İbadet yapı türleri, Eğitim yapı türleri, Askeri yapı türleri çalışılacak) çalışılacak
    1) DİNİ MİMARİ
    *İbadet yapilari: cami, mescit, köşk, mescit, namazgah, musalla
    *tarikatyapilari: ribat, tekke, hanekah, dergah, zaviye, mevlevihane, asıtahane, buk’a, savmaa, duveyre
    *egitim yapilari: medrese, sibyan mektebi, darulkurra, darullhadis, darulhuffaz, hendesehane *Gömetler: turbe, kumbet, mezarlik, hazire, tümülüs, höyük, kurgan, piramit
    2)SİVİL MİMARİ
    *konut mimarisi: saray,ev,köşk, kasr,yalı, muvakkithane,rasathane,saat kulesi
    *su mimarisi: hamam,köprü,Çeşme, meydan Çeşmesi, sebil,selsebil,su kemeri, sarnic, çörten, baraj bent gölet, tuvalet
    *ticaret yapilari: kervansaraylar,menzil hanlari,sehirici hanlari,kapali carsi,bedesten,arasta
    *sosyal yardim kurumlari:daruşşifa,imaret,tabhane,bimarhane,kalenderhane,darul mecanin
    3)ASKERİ MİMARİ
    *ribat:yarı dini askeri yapıdır *kale *hisar *bogazkesen *tersane *tophane *tabyalar *menzil taşları
  • Anadolu Selçuklu yapıtı Divriği Ulu Camii mutlaka çıkacak çok önemli
    Beş sahindan oluşan dikdörtgen planli, Mihrap önu kubbeyle,camiinin diğer bölümleri 25 degisik tonozla örtülü. Siyah taşlardan oluşan tezyinli kompozisyonlar var. Portalleri üzerindeki süslemelere göre Barok, Tekstil,Selcuklu ve Gotik kapi olarak ayrı ayrı isimlendirilmis. Anadoluda bu ölçü de ve zenginlikte mihrabin benzeri yok. Kuzey bati köşesindeki minare Kanuni zamanında yapilistir.

 

                       EMEVİ                    ABBASİ
Camiilerin ebatı Büyük

(örn.  Şam Ümeyye Camii 136.87 m. )

Daha büyük

(Samerra Ulu Camii 157.240 m.)

Yapımda kullanılan madde  

Taş

Kerpiç ve tuğla ( bu sebeple günümüze sağlam ulaşamamışlardır)
Kemerler Atnalı, yuvarlak ve dilimli Sivri (bazen de hiç kullanılmamıştır)
Çatı kubbe Düz dam
Minare Kare Helezonik-malviya tipi
Tesirler Bizans ve Helenistik Türk ve Sasani(mail kesim ve Samerra C üslubu)
Süslemeler İç ve dış cephe Daha çok iç kısımlar
Tezyinat Tabiatçı karakter Nebati şekillerin üsluplaştırılması,geometrik ve hayali motifler
Resimlerin konusu İnsan figürü-erotik sahneler Nadiren insan figürü
Tezyinatta madde Fresk ve cam mozaiği Süslemeler alçı üzerine, az oranda çini-cam mozaiği
Sütun başlıkları Çeşitli ve büyük kısmı Roma ve Hristiyan eserlerden devşirme Laleyi hatırlatan başlıklar(kendi buluşları)
Türbe Bilinmiyor İlk yapanlar(Kubbetüs-Suleybiye 862’de, sekizgen yapı )

Hocanın derste sorduğu Örnek sorular

  • Bursa Ulu Camii için hangisi söylenemez?

A.Cephelerine sathi kemerler açılmıştır   B.İki minaresi vardır   D.Minberinin ustası Manisa Ulu  c. minberinin ustasıdır
D. 3 kapısı da oldukça tezyinatlıdır.           E.Haremin ortasında  şadırvan vardır.        ( cevap D)

2-    Aşağıdakılerden hangisi Beylikler Dönemi mimari eseri değildir ?

A.Bursa Orhan Bey Camii  B.Manisa Ulu Camii   C.Selçuk İsa Bey Camii   D.Konya Sırçalı Camii  E.Bursa Ulu Cami (cevap D)

 

 

***ALLAH YAR VE YARDIMCIMIZ OLSUN. HEPİMİZİN SINAV SONUNDA İYİ NOTLARLA YÜZÜMÜZÜN GÜLMESİ DİLEĞİYLE J

23 Aralık 2018 Saat: 19:24

Bir önceki yazımız olan İSLAM SANAT ESTETİĞİ ÖZET başlıklı makalemizde İSLAM SANAT ESTETİĞİ ÖZET hakkında bilgiler verilmektedir.

Bu yazıya henüz yorum yapılmamış. Neden ilk yorumu siz yapmıyorsunuz?

Yorumunuz...

Mesajınız: